Wonen

Heb je aanpassingen nodig in huis? Of lukt zelfstandig wonen niet (meer) en heb je hulp en begeleiding nodig? Hier vind je meer informatie. Ook kun je lezen hoe je gezond kunt (blijven) wonen en hoe je bijvoorbeeld vallen kunt voorkomen.

Wonen

Regelmatig krijgt MENS vragen van mensen die een woning zoeken. MENS heeft zelf geen woningen. Ook zijn er via MENS geen mogelijkheden om sneller aan een woning te komen. Wel kunnen we meedenken en adviseren als je op zoek bent naar een woning in gemeente De Bilt. Hieronder geven we enkele oplossingen voor verschillende situaties. Wil je met ons overleggen? Neem dan contact op met de Toegang op telefoonnummer 030 727 15 57.

Sociale huurwoning 
Om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning schrijf je je in bij WoningNet. Je kunt dan reageren op sociale huurwoningen. Voor een sociale huurwoning in deze regio kun je je inschrijven bij WoningNet Utrecht. 

Particuliere huur 
Er zijn verschillende particuliere woningaanbieders. De woningen hebben verschillende
prijscategorieën

Huurtoeslag 
Als je niet voldoende inkomen hebt om de huur te betalen, kun je misschien in aanmerking komen voor
huurtoeslag. Huurtoeslag wordt zowel verstrekt voor sociale huur als voor een particuliere huurwoning, als je aan de voorwaarden voldoet. De woningen moeten voldoen aan de voorwaarden.

Urgentie aanvragen 
Is er sprake van een situatie die onverwachts veranderde? Misschien kun je met urgentie een nieuwe woning krijgen.  

Tip: vraag een kans(advies)gesprek aan bij de urgentiecommissie. Zij kunnen meedenken of urgentie aanvragen nuttig is. Hier lees je meer informatie, ook over de voorwaarden om in aanmerking te komen voor urgentie. 

Mijn woning is niet passend 
Soms kan door een onvoorziene verandering
jouw woning niet meer passend zijn. Bijvoorbeeld doordat je lichamelijke gezondheid onverwachts achteruitgaat

Huur je een sociale huurwoning in de regio Utrecht met minimaal 4 kamers (een woonkamer met minimaal 3 slaapkamers) en wil je verhuizen naar een woning met maximaal 3 kamers? Dan kom je misschien in aanmerking voor de voorrangsregeling Van Groot naar Beter. Meer informatie is te verkrijgen bij Woongroen.

Wonen met zorg
Soms kun je niet (meer) genoeg zorg krijgen in de thuissituatie. Het lukt dan niet (meer) om zelfstandig te wonen. Meer informatie hierover vind je hier.

Heb je geen huis meer? Dan kun je je melden bij het daklozenspreekuur in Utrecht.

Voel je je niet veilig in jouw wijk? Maak het bespreekbaar. De volgende opties kunnen jouw veiligheid vergroten:  

  • Bespreek de onveiligheid met degene waardoor je de onveiligheid ervaart.
  • Bespreek de onveiligheid met de woningbouwvereniging.
  • Start buurtbemiddeling 030  267  77  87 of mail: buurtbemiddeling@meanderomnium.nl
  • Acuut gevaar? Bel 112.

Beschermd wonen

Beschermd wonen kan worden ingezet voor burgers van 18 jaar of ouder met een intensieve begeleidingsvraag die zijn aangewezen op 24-uurs zorg. Deze ondersteuning is bedoeld voor mensen die door psychische of psychosociale klachten niet zelfstandig kunnen wonen. Beschermd wonen kan in je eigen woning, of op een locatie van een organisatie die passend is bij je hulpvraag. Bij beschermd wonen vanuit de Wmo is de verwachting dat binnen 2 jaar jouw zelfstandigheid is vergroot. Je betaalt voor beschermd wonen een eigen bijdrage. Een medewerker van het Sociaal Team onderzoekt samen met jou of een vorm van beschermd wonen in jouw situatie passend is. Momenteel zijn voor beschermd wonen vaak lange wachttijden. Voor meer informatie kun je contact opnemen met de Toegang, op werkdagen van 09.00 tot 13.00 uur, telefoonnummer: 030 727 15 57.

Vermoed je dat je gezondheidssituatie niet verandert en dat je afhankelijk blijft van 24-uurs zorg, dan is beschermd wonen vanuit de Wet Langdurige Zorg (WLZ) het meest passend. Meer informatie vind je bij het CIZ

Hulp nodig bij jouw aanvraag? Cliëntondersteuning van de organisatie MEE helpt je verder.  

Meer informatie over wonen met zorg of begeleiding? Bekijk de regelhulp. 

Zijn er aanpassingen in jouw woning nodig? Die situatie kan zich bijvoorbeeld voordoen als je te maken krijgt met lichamelijke beperkingen.  

Hieronder vind je enkele eenvoudige stappen om je leefomgeving comfortabeler en toegankelijker te maken:  

  • Veiligheidsevaluatie 
    Bekijk of je mogelijke risico’s ziet als je met die blik door je huis loopt. Denk bijvoorbeeld aan losliggende tapijten, drempels of gladde vloeren. Zorg voor goede verlichting om struikelen te voorkomen. 
     
  • Beugels en handgrepen 
    Overweeg het installeren van handgrepen en beugels in de badkamer en in de gang om de stabiliteit te verbeteren. 
     
  • Antislipmateriaal 
    Gebruik antislipmatten in de badkamer en in de keuken om uitglijden te voorkomen. 
     
  • Drempelverwijdering 
    Als je je makkelijk wilt verplaatsen met rolstoel of rollator, verwijder dan drempels zodat je je makkelijk kunt verplaatsen. 
     
  • Deuren en doorgangen 
    Kijk of deuren en doorgangen breed genoeg zijn en verbreed deze als dat nodig is. 
     
  • Hulpmiddelen en technologie 
    Er zijn tal van betaalbare hulpmiddelen en technologische oplossingen beschikbaar, zoals douchestoelen, verhoogde toiletzittingen of elektrische trapliften. 
    Ook deze oplossingen kunnen je helpen en bijdragen aan de veiligheid in huis.

Door deze eerste stappen te nemen, kun je jouw leefomgeving al aanzienlijk verbeteren. Dit kan bijdragen aan jouw veiligheid en comfort, en daarmee ook aan jouw zelfvertrouwen.  

Woonaanpassingen zijn aanpassingen in je huis waardoor je dagelijkse activiteiten met meer gemak kunt uitvoeren. Sommige aanpassingen kun je zelf aanbrengen. Die vind je onder het kopje ‘Zelf je woning aanpassen’. Soms kun je in aanmerking komen voor ondersteuning vanuit de  Wmo. Dit wordt dan eerst getoetst door een medewerker van het Sociaal Team van MENS. Enkele voorbeelden van woonaanpassingen zijn:  

Traplift 
Of je in aanmerking komt voor een traplift via de Wmo wordt beoordeeld op basis van jouw situatie. Over het algemeen kunnen de volgende factoren van invloed zijn:  

  • Beperkingen in mobiliteit: als je ernstige mobiliteitsproblemen hebt en daardoor niet zelfstandig gebruik kunt maken van de trap, kan een traplift noodzakelijk zijn. Hierbij wordt er ook bekeken of er een andere oplossing mogelijk is, zoals beneden slapen en douchen.   
  • Medische noodzaak: de medische situatie kan ook van invloed zijn op de beoordeling. Als een traplift noodzakelijk is vanwege een verhoogd risico om te vallen, wordt dit in overweging genomen.   


Aanpassing in de badkamer

Of je in aanmerking komt voor een badkameraanpassing via de Wmo wordt beoordeeld op basis van jouw situatie. Er wordt eerst gekeken naar oplossingen die jezelf kunt organiseren, denk hierbij aan het plaatsen van beugels of het vervangen van kranen. Indien deze oplossingen niet volstaan, zal gekeken worden naar de meest goedkope en adequate oplossing vanuit de Wmo. Voor deze voorzieningen betaal je een eigen bijdrage tot de voorziening is afbetaald. Soms is het daarom goedkoper om het zelf te laten doen.   

Elektrische deuropeners 
Een elektrische deuropener is een hulpmiddel dat wordt geïnstalleerd bij de voordeur of bij andere deuren van een woning. Hiermee kun je de deur openen met een druk op een knop. Het kost dus geen fysieke inspanning en je hebt geen sleutel nodig. Dit is vooral waardevol als je beperkt ben in je mobiliteit, bijvoorbeeld als je moeite hebt met kracht of coördinatie, of als je bijvoorbeeld een rolstoel gebruikt. Hierbij gaat het om het toegankelijk maken van de woning. Een berging of andere ruimtes worden hierin niet meegenomen.   

Drempelhulpen 
Drempelhulpen zijn hulpmiddelen die drempels en hoogteverschillen in en rondom het huis verminderen of wegnemen. Ze zijn ontworpen om toegankelijkheid te vergemakkelijken voor als je minder mobiel bent, dus als je bijvoorbeeld problemen hebt met lopen of gebruikmaakt van een rolstoel. Vanuit de Wmo kunnen alleen drempelhulpen worden geïnstalleerd bij de voordeur en achterdeur en bij andere deuren binnen een wooncomplex. Drempelhulpen in de woning dien je zelf aan te brengen. Bekijk hiervoor het kopje hierboven: ‘Zelf je woning aanpassen’.

Voor sommige hulpmiddelen geldt dat je die zelf kunt aanschaffen. Hiervoor bestaat geen ondersteuning vanuit de Wmo. Men spreekt dan wel over hulpmiddelen die ‘algemeen gebruikelijk’ zijn.

Wat wordt als algemeen gebruikelijk beschouwd?  

Algemeen gebruikelijk verwijst naar voorzieningen en hulpmiddelen waarvan wordt verwacht dat mensen erin kunnen voorzien zonder buitengewone moeite of kosten. Hierbij kun je denken aan een rollator, een douchestoel, een verhoogde toiletzitting of andere hulpmiddelen die vaak beschikbaar zijn via reguliere winkels of webwinkels.  

Als je overweegt om een hulpmiddel aan te schaffen, raden we je aan om advies te vragen aan gespecialiseerde leveranciers en om te overleggen met je zorgverlener. Dit om ervoor te zorgen dat je de juiste keuze maakt die aansluit bij jouw behoeften. Hiervoor kun je terecht bij een ergotherapeut.

Heb je tijdelijk extra ondersteuning nodig? Bijvoorbeeld in een periode waarin je tijdelijk minder mobiel bent, tijdens revalidatie of in een andere situatie waarin je een hulpmiddel nodig hebt? Dan biedt het lenen of huren van een voorziening uitkomst. 

Huren van voorzieningen: 
Tijdelijke behoefte: als je bijvoorbeeld herstelt van een blessure of een tijdelijke mobiliteitsbeperking hebt, kun je een hulpmiddel huren, zoals een rolstoel of scootmobiel. Als je huurt, bespaar je de kosten van een aanschaf. Dit is dus vooral een voordeel als je dit hulpmiddel maar voor een beperkte periode nodig hebt. 

Lenen van voorzieningen: 
Korte termijnoplossing: als je voor een korte periode extra ondersteuning nodig hebt, kun je een hulpmiddel lenen. Dit is handig voor situaties zoals na een operatie of als je tijdelijk moeite hebt je zonder hulpmiddel te verplaatsen. 

Uitleenpunten
Veel zorgverzekeraars of uitleenorganisaties bieden uitleenpunten waar je hulpmiddelen kunt lenen, zoals rolstoelen, krukken, douchestoelen en tilliften. Het lenen van voorzieningen kan je helpen kosten te besparen in vergelijking met de aanschaf van nieuwe voorzieningen.
 

Als je geïnteresseerd bent in het huren of lenen van voorzieningen via de uitleenservice of jouw zorgverzekering, neem dan contact op met die instantie voor meer informatie en om te bespreken welke opties  in jouw situatie beschikbaar zijn.  

Bekijk ook de hulpmiddelenwijzer voor meer informatie over hulpmiddelen en hoe deze aan te schaffen zijn.

Personenalarmering is een systeem waarmee je 24 uur per dag en 7 dagen per week met een simpele druk op de knop hulp kunt oproepen in acute situaties. Op deze manier kun je zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen met een veilig gevoel. Ook wanneer je fit bent is personenalarmering een verstandige keuze als je in acute situaties hulp nodig zou kunnen hebben. 

Personenalarmering is bedoeld voor noodsituaties, wanneer je bijvoorbeeld gevallen bent en je niet bij de telefoon kunt komen of wanneer je jezelf plotseling niet goed voelt.  

Er zijn verschillende systemen mogelijk. Voorbeelden hiervan zijn: 

  • een knop in de woning. 
  • een band om de pols of een koord om de nek. 
  • een zender aan de broekriem. 

 
Meer informatie over de verschillende soorten systemen lees je op Hulpmiddelenwijzer.nl. 

Vergoeding 
Als je gezondheidsproblemen hebt, dan is er een grote kans dat je het grootste deel van de kosten voor het alarm vergoed krijgt van jouw zorgverzekeraar. Via onderstaande website wordt de aanvraag van het alarm via de zorgverzekering makkelijker. Dit gaat dan vaak om alarmering met professionele opvolging; www.alarmaanvragen.nl Voor meer informatie kun je ook terecht bij jouw zorgverzekeraar. 

Mocht er geen vergoeding mogelijk zijn vanuit de zorgverzekering dan kun je de personenalarmering zelf aanschaffen. Je kunt hierbij kiezen uit alarmering met of zonder een abonnement:  

Met abonnement
Deze alarmering kun je bijvoorbeeld via de thuiszorgwinkel aanschaffen:
Medipoint – 088 10 20 100 

Zonder abonnement 
Enkele aanbieders waarbij je kunt informeren zijn:
Mijn SOS  – 088 233 60 60 
Push4care  – 085 401 54 33 

Een val wil je natuurlijk zo veel mogelijk voorkomen. Hoe minder risico op vallen, hoe langer je zelfstandig thuis kunt blijven wonen. Daarom gaat de Gemeente De Bilt graag na welke ouderen een verhoogd valrisico hebben. Om te bepalen hoe hoog je valrisico is kun je jezelf drie vragen stellen:

  1. Ben je de afgelopen 12 maanden gevallen?
  2. Ben je bezorgd om te vallen?
  3. Heb je moeite met bewegen, lopen of balans houden?


Heb je ‘ja’ geantwoord één van deze vragen, dan betekent dit dat je het risico loopt om te vallen. Maar hoe hoog is dit risico? Dit wordt aan de hand van een test gemeten: de val-risico-test. Blijkt dat je een laag risico hebt op vallen, dan wordt er bekeken hoe jouw huidige conditie het best ondersteund kan worden. Heb je een matig risico op vallen dan kun je meedoen aan de tienweekse cursus ‘Vallen Verleden Tijd’. Bij een hoog valrisico wordt er een uitgebreider onderzoek, een zogenoemde valanalyse, afgenomen, met adviezen en/of aanpassingen. Hier wordt de huisarts ook bij betrokken. Neem voor meer informatie contact op met de Buurtsportcoaches van MENS. Mail naar: buurtsportcoaches@mensdichtbij.nl, of bel met Maikel Rijdes, telefoonnummer: 06 535 97 358.

Al meer dan vijftig jaar bezorgt Tafeltje Dekje in de gemeente De Bilt maaltijden aan huis bij mensen die (tijdelijk) niet in staat zijn om voor zichzelf te koken. Tafeltje Dekje levert warme maaltijden en vriesverse maaltijden die door vrijwilligers worden bezorgd. De gemeente De Bilt ondersteunt het werk van Tafeltje Dekje met een jaarlijkse subsidie.

Meer informatie is te lezen op de website van Tafeltje Dekje.

Boodschappen doen kan met de BoodschappenPlusBus. Deze bus is bedoeld voor mensen uit gemeente De Bilt die zelfstandig geen boodschappen kunnen doen of erop uit kunnen gaan. 

Meer informatie over de BoodschappenPlusBus is hier te lezen.

De klussenbus van de stichting Klein Karwei heeft een bus met gereedschap en enthousiaste vrijwilligers die kleine klusjes doen in en om het huis. Je kunt bijvoorbeeld denken aan de reparatie van een lekkende kraan, zware spullen aan de straat zetten, de gootsteen ontstoppen, een deurbel repareren, de televisiezenders opnieuw instellen of een afgebroken tak verwijderen. Het gaat om klussen die niet veel meer dan een uur in beslag nemen.

Het tarief van de klussenbus is € 12,- per uur.

Wil je aanmelden voor een klus of wil je meer informatie?

Bel met Het Meldpunt op werkdagen van 9.30 tot 12.30 uur, telefoonnummer: 030 228 77 99.
Of mail naar: meldpunt@mensdichtbij.nl

Woon je in een huurhuis en wil je jouw energierekening verlagen? De energiecoaches en klussers van BENG! (Biltse Energie Coöperatie) helpen je graag.

Zelf kan je al veel doen. Denk aan:

  • De thermostaat een graadje lager en ‘s avonds wat eerder terug naar 15C.
  • Niet overal verwarmen.
  • Korter douchen.

De energiecoach helpt je graag te kijken naar de mogelijkheden.

Ook aanpassingen aan je huis kunnen bijdragen aan het verlagen van je energierekening. 

  • Aanbrengen radiatorventilatoren en radiatorfolie.
  • Plaatsen leidingisolatie.
  • Tochtstrippen.
  • Brievenbusborstel
  • Zuinige douchekop.
  • LED-lampen en nog veel meer.

De energieklusser voert de verbeteringen uit. De besparende materialen worden gratis aangeboden door gemeente De Bilt.

Bel/app voor een afspraak met een energiecoach naar: 06 439 61 500. Of stuur een e-mail naar
energiecoach@bengdebilt.nl   

Ga naar de inhoud